Pessoa, en el reino del desasosiego
El viernes 17 de noviembre, a las 12:30 p.m., se realizó la conferencia «Pessoa, en el reino del desasosiego», dictada por Jerónimo Pizarro. Esto en el marco del Seminario de Estudios sobre Filología de Autor y Textos Impresos de la UNAM.
Fernando Pessoa’s “Radical Scatters”
El viernes 29 de septiembre, Jerónimo Pizarro presentó en la Conferencia Génesis Taipei 2023: The draft and its Environs: From the Writer’s Desk to the Desktop su ponencia: Fernando Pessoa’s “Radical Scatters”.
Abstract:
Fernando Pessoa’s “Radical Scatters”
Jeronimo Pizarro Universidad de los Andes
In 1988, the Portuguese editor Luiz Fagundes Duarte called for the evolution of the “textual critic” into a “genetic textual critic” who would assemble, organize, and study all the papers containing a given text, with the aim of laying bare the author’s process of composition. Genetic criticism, he wrote, should present “a kind of comet with its tail.” The head of the comet would consist of the fixed text, whether finished, that is, published and in circulation, or “virtual,” that is, a text “that could have come to be such.” The tail of the comet would then be the genetic apparatus. The past three decades have witnessed the publication in Portugal of a host of critical editions of Fernando Pessoa’s work. Duarte’s call to shift critical attention from the head to the tail of Pessoa’s comet has been answered.
Pessoa’s archive at the National Library in Lisbon contains a wealth of both genetic material and virtual texts. Naturally, such wealth drives the ongoing trend toward genetic criticism in Pessoan studies. Over the past two decades that trend has converged with the increasing sophistication of electronic editing tools, resulting in the launch of seven digital platforms dedicated to Pessoa’s works and the manuscripts at their base. Yet, this “digital transformation” of Pessoa’s archive, like the broader wave of genetic criticism that envelops it, has focused almost exclusively on fixed texts. Expanding the focus is necessary because the archive also boasts a trove of fragmentary texts that bear no direct connection to those texts that have dominated scholarly attention. The trove consists of no fewer than 14 folders—133 to 133N—filled with more than 1000 documents. Pessoa scholars, even those of genetic stock, have long neglected these fragments, regarding them as islands of a vast textual continent. To fill this gap, we propose extending Duarte’s appeal for archival study—hitherto limited to genetic material and virtual texts—to embrace those documents that bear Pessoa’s “radical scatters.” Such is the term that Marta L. Werner uses to refer to the fragmentary texts—materially discrete and inherently autonomous—composed by Emily Dickinson in the final decades of her life. The study of Pessoa’s isolated fragments forms a logical extension of the critical refocusing from the head (the fixed text) to the tail (the genetic material) of Pessoa’s archive.
«A prosa do Desassossego
(e a influência de Baudelaire na obra de Pessoa)»
El 6 de junio, a las 6 p.m., Jerónimo Pizarro dió su conferencia «A prosa do desassossego (e a influência de Baudelaire na obra de Pessoa» en la Biblioteca M. Eduardo Lourenço de Guarda, Portugal, en el marco del Ciclo de Conferências Internacionais: A Europa dos Escritores.
En esta conferencia revisitó o Livro do Desassossego, el lugar de Cesário Verde y la influencia de Baudelaire en la obra pessoana. Fue un evento organizado en colaboración con el CLEPUL de la Universidade de Lisboa, el Instituto Politécnico da Guarda, el Agrupamento de Escolas Afonso de Albuquerque y el Agrupamento de Escolas da Sé. La coordinación científica del ciclo fue de: Jorge Maximino.
«Pure Disquiet»
El 31 de mayo, en la Biblioteca de la Universidad de Estocolmo, se realizó la conferencia «Pure Disquiet», de Jerónimo Pizarro, sobre el «Libro del desasosiego». En la conferencia también estuvo presente el traductor literario Örjan Sjögren, quien tradujo la edición en sueco del libro.
«Fernando Pessoa’s The Book of Disquiet: A trip through Lisbon»
El 30 de mayo, en el Eurooppasali de Helsinki, Jerónimo Pizarro dio la conferencia «Fernando Pessoa’s The Book of Disquiet: A trip through Lisbon». En esta conferencia, Pizarro explora la Lisboa que Pessoa representa en su «Libro del desasosiego», que captura mediante su prosa poética las dificultades, deseos y belleza melancólica del individuo moderno en un mundo fragmentado.
«Leer al mundo: las voces de la literatura»
El 23 de mayo, en el marco de la 3ª Conferencia Internacional de las Lenguas Portuguesa y Española de Paraguay, Jerónimo Pizarro participó en la sesión titulada «Leer al mundo: las voces de la literatura», que fue transmitido en formato híbrido. Este evento fue gestionado por la Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura – Oficina Paraguay (@oeiparaguay ).
Fernando Pessoa e a sua «vasta extensão autônima»
El 4 de mayo, en un evento organizado por la Catedra Jorge de Sena del Programa de Pós-graduação em Letras Vernáculas de la Universidade Federal do Rio de Janeiro, Jerónimo Pizarro dio la conferencia «Fernando Pessoa e a sua ‘vasta extensão autônima’.
Conferencia: «The Duke in Parma»
El 17 de mayo, en la Universidad de Parma (Italia), se llevó a cabo la Conferencia «Fernando Pessoa: The Duke of/in Parma», la cual contó con académicos invitados de todo el mundo y apoyo de la Cátedra Pessoa. Entre los invitados estuvieron Jerónimo Pizarro, con su ponencia «Editorial challenges», y Nicolás Barbosa, nuestro profesor asociado de estudios portugueses, con su ponencia «The Dawn of a Duchy: The Duke of Parma in Fernando Pessoa’s dramatic corpus».
El evento fue transmitido en los canales de YouTube de la Universidad.